Ik ben een Topper kinderlijn

De Onderwijslijn

Toen dramadocent Theo Olthuis het kinderboek: ‘Ik ben een Topper’ las van de Hoogwoudse schrijfster Mirjam Kaijer, raakte hij geïnspireerd en besloot hij van ieder hoofdstuk een korte scene te schrijven. Samen met kinderen van de school gaf hij dit vorm. Deze voorstelling presenteert hij 18 april aan de kinderen van de school en s’avonds aan de ouders.

Olthuis is onderwijzer geweest en thans dramadocent op de Willem-Alexanderschool in Bergen. Vanaf 1978 schrijft hij teksten voor televisie en theater, o.a. voor het zeer populaire kinderprogramma Sesamstraat. Daarnaast schrijft hij liedjes en gedichten. ‘Ik ben een Topper’ is een boek van deze tijd, dat kinderen op een duidelijke manier belangrijke levenswijsheden leert. Kaijer heeft destijds een hele kinderlijn geschreven die ook wordt gebruikt in het onderwijs. Door middel van tien oude natuurwetten wordt er gewerkt aan een positieve levenshouding, waardoor kinderen beter met zichzelf omgaan en daardoor ook met anderen.

Het onderwijspakket

Het onderwijspakket bestaat uit: topperboeken, een lerarenmap, een CD, werkschriften, een doe-spel en een communicatiespel


Ik ben een Topper kinderlijn

De toppers zijn bergen: stevig, sterk en rotsvast. En omdat ze al eeuwenlang over de aarde uitkijken, zien ze precies wat wel en wat niet werkt in het leven. Tot hun grote verdriet zien zij dat sommige kinderen zich helemaal geen topper voelen!

Zij leren de kinderen hoe je dat kunt veranderen. Zij doen dit door tien toppers in dit boek belangrijke geheimen te laten delen met de kinderen, zoals:
• dat je helemaal goed bent zoals je bent
• dat dankbaar zijn en complimenten geven je gelukkig maakt
• dat je fouten mag maken
• dat iedereen talenten heeft en hoe je die kunt ontdekken
• dat het onmogelijk is dat iedereen je aardig vindt
Ik ben een topper is een boek dat kinderen belangrijke levenslessen leert die in deze drukke maatschappij te veel naar de achtergrond zijn geraakt. Kinderen leren op deze manier het beste uit zichzelf te halen, wat een belangrijke basis is voor geluk. Zo wordt er gewerkt aan een positief zelfbeeld, waardoor kinderen liefdevoller met zichzelf en anderen omgaan.
In het boek is een cd ingesloten, met zes liedjes die heerlijk zijn om mee te zingen, maar die ook allemaal een boodschap bevatten. Met daarbij de karaoke-versie! In het boek staan de teksten afgedrukt.
Presentatie van het Topper boek
Op 21 oktober 2010 vond op de basisschool St. Wulfram te Hoogwoud de presentatie van “Ik ben een Topper” plaats. Ouder en oud-leerling Mirjam Kaijer maakte een complete methode: boek-cd-vriendenboeje en kaartspel. Leerlingen en oud-leerlingen zogen de liedjes van de bijbehorende cd.

“Het is een mooie ervaring voor kinderen om te horen dat ze precies goed zijn zoals ze zijn. Het boek spreekt erg tot de verbeelding en de geheimen van de bergen zijn mooi omschreven.”

Klik om te vergroten

‘Mooi en nuttig boek’ (*****)

Marianne44
40-49 jaar | Roermond

Het is een ontzettend leuk boek. Niet te moeilijk om te begrijpen voor kinderen, maar behandelt wel de juiste dingen waar kinderen tegenwoordig zoal tegen aan lopen wat hun gevoelens betreft. Leuk om mee te werken met kinderen die een laag zelfbeeld hebben. Prikkelt ze om eens anders tegen de dingen aan te kijken, en ze gaan het ook echt proberen. Ik ben er met mijn dochter mee begonnen.

Pluspunten: Leerzaam, Mooi vormgegeven, Grappig

Bron: bol.com

‘Een mooi boek voor kinderen’ (*****)

Stenenkamer
40-49 jaar | Haarlem

Dit boek hebben wij op onze school gebruikt tijdens een “talentenproject”. Het is een mooie ervaring voor kinderen om te horen dat ze precies goed zijn zoals ze zijn. Het boek spreekt erg tot de verbeelding en de geheimen van de bergen zijn mooi omschreven. Doordat er ook oefeningen na elk verhaal zijn en er een lied op de CD staat wordt het boek echt beleefd. Het is een echte aanrader, zeker ook voor kinderen die minder zelfvertrouwen hebben.

Pluspunten: Fantasierijk, Leerzaam, Grappig

Bron: bol.com


Interview Mirjam bij KoffieMax

Mirjam Kaijer bespreekt haar boek “Toppers” bij KoffieMax.


vriendenboek Ik ben een Topper Vriendenboek

Een vriendenboek waar nu eens andere vragen in staan:

• De leukste gebeurtenis uit mijn leven vind ik…
• De eigenschappen die ik in jou bewonder zijn…
• Ik hoop en denk dat mijn leven er over 20 jaar zo uitziet…

“Echt een heel leuk vriendenboekje, nét iets anders dan alle anderen.”

 

complimenten_werkboek Ik ben een Topper Complimentenwerkboek

Een persoonlijk werkboek om te (leren) ervaren dat dankbaarheid tonen, complimenten geven en je talenten inzetten, je een goed gevoel geeft. De vragen in de werkboeken nodigen kinderen uit om in het hier en nu te komen en ‘geluk’ te ervaren.

 

topper dankwerkboek Ik ben een Topper Dankwerkboek

Een persoonlijk werkboek om te (leren) ervaren dat dankbaarheid tonen, complimenten geven en je talenten inzetten, je een goed gevoel geeft.

De vragen in de werkboeken nodigen kinderen uit om in het hier en nu te komen en ‘geluk’ te ervaren.

 

topper talentwerkboek Ik ben een Topper Talentenwerkboek

Een persoonlijk werkboek om te (leren) ervaren dat dankbaarheid tonen, complimenten geven en je talenten inzetten, je een goed gevoel geeft.

De vragen in de werkboeken nodigen kinderen uit om in het hier en nu te komen en ‘geluk’ te ervaren.

 


Kaartspel

Dit kaartspel kan bij het boek gebruikt worden, maar ook onafhankelijk. Het bevat 50 kaarten waarop belangrijke levenslessen of spreuken staan. Op de achterkant staan een vraag en een opdracht. Iedere opdracht leert het kind iets over zichzelf en over het leven.

 

 

 

 

 

Er zijn knutselopdrachten, doe-opdrachten en interactieve opdrachten. De opdrachten zullen het kind helpen een positief zelfbeeld te krijgen en zich sterker te voelen.

 


Creatiespel